W rejonie przystanku przesiadkowego Piotrkowska Centrum kursują głównie linie tramwajowe – z północny na południe i ze wschodu na zachód. Można tutaj również spotkać linie autobusowe, głównie nocne i sezonowe. Czy Zarząd Dróg i Transportu widzi dla nich miejsce?
Z redakcją "Transportu Publicznego" skontaktował się nasz Czytelnik, który zastanawia się czemu żadne autobusy nie wjeżdżają na przystanek przesiadkowy Piotrkowska Centrum. Kontekstem jest m.in. stałe kursowanie w pobliżu kilku linii nocnych. Ale nie tylko.
Komunikacja w Łodzi. Autobusy na Stajnię Jednorożców mogą wjechać, ale...
– W tym roku miasto uruchomiło ponownie linię 67 do Ogrodu Zoologicznego i Orientarium. Trasa znów przebiega przez aleje Piłsudskiego i Mickiewicza, ale obok przystanku przy Centralu. Autobusy mogłyby tam wjeżdżać, co ułatwiłoby przesiadanie się na tramwaje – uważa pan Marcin.
Warto wspomnieć, że zatrzymują się tutaj aktualnie linie: 2, 3, 6, 7, 8A, 8B, 10, 11, 12, 14 oraz 19. Natomiast linia 67 łącząca Dworzec Łódź Fabryczna i ZOO Orientarium, to w obecnej siatce połączeń weekendowa linia sezonowa, kursująca od 10 do 19. W tym roku Zarząd Dróg i Transportu uruchomił ją 1 maja.
Fot. Daniel Siwak | Wschodnia część przystanku przesiadkowego Piotrkowska Centrum w Łodzi
Rzeczywiście autobusy nie wjeżdżają na
przystanek Piotrkowska Centrum, a zatrzymują się około 150 m dalej – na wznowionych przystankach pomiędzy al. Kościuszki a ul. Wólczańską. Żeby tam dotrzeć, trzeba pokonać dwa przejścia dla pieszych, każde z osobnym cyklem świateł. Nie jest zbyt komfortowy sposób realizacji przesiadek, szczególnie dla rodziców z dziećmi we wózkach.
Zapytaliśmy więc, co o takiej możliwości sądzi organizator komunikacji miejskiej w Łodzi. – Przystanek Piotrowska Centrum pozwala na wjazd autobusów, jednak ruchowo utrudniłoby to ich przejazd. Stąd autobus [linii 67] zatrzymuje się tuż obok na przystanku Mickiewicza-Kościuszki. Informacje o tym zamieszczone są na Piotrkowskiej Centrum – wyjaśnił Tomasz Śliwiński z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu.
Nasz Czytelnik wspominał również o autobusach nocnych, dla których przystanek Piotrkowska Centrum byłby lokalnym miejscem przesiadek. W tym rejonie kursują linie N1A, N1B, N5, N6, N7A i N7B. I w tym przypadku ZDiT pasażerom nie pozostawia wątpliwości. – Dla autobusów nocnych głównym punktem przesiadkowym jest aleja Kościuszki, która jest najbliżej aktywnej w nocy części ulicy Piotrkowskiej – dodaje Śliwiński.
Stajnia Jednorożców, czyli przystanek Piotrkowska Centrum
Przystanek przesiadkowy dla tramwajów na al. Mickiewicza (pomiędzy ulicami Kościuszki a Piotrkowską) powstał w ramach
przebudowy trasy tramwajowej W-Z w latach 2013-2015. To przeniesienie w przestrzeń publiczną zmodyfikowanej koncepcji Dworca Tramwajowego Centrum, którą opracowała łódzka Inicjatywa na Rzecz Przyjaznego Transportu. Nieaktywna już organizacja swego czasu angażowała się także w walkę o jeden z przystanków w łódzkim tunelu średnicowym. Chodzi o przystanek Łódź Śródmieście.
Wyświetl większą mapę
Przystanek Piotrkowska Centrum, a według przyjętego w Łodzi nazewnictwa raczej Mickiewicza – Piotrkowska, często nazywany jest także Stajnią Jednorożców. To przez
różnokolorową membranę, którą tworzy zadaszenie i ściany konstrukcji dużej wiaty. W 2019 roku ustawiono tam pomnika Jednorożca, którego autorem jest japoński artysta Tomohiro Inaba. To projekt zrealizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego w Łodzi.
Wracając jednak do samej
trasy W-Z w centralnej jej części. Mało kto wie, ale na odcinku alei Mickiewicza i Piłsudskiego od al. Włókniarzy do al. Śmigłego-Rydza, fragmentami jest możliwość jazdy autobusów po torowisku. Autobusy mogą wjechać lub zjechać na wysokości szpitala im. WAM i nieprzerwanie poruszać się torowiskiem do wysokości ul. Wydawniczej. To rozwiązanie było projektowanie jednak głównie z myślą o komunikacji zastępczej.